نوشته شده توسط : کمالی

عاشورای 57 -عاشورای 88
 


کُلُ یَوم ٍ عاشوراء وَ کُلُ اَرض‌ ٍ کَربَلاء :

 
 

 

 

 

 

 

 

 



 

رای چندین بار متوالی ایرنای سیستان و بلوچستان دیروز طی خبری تریبون خبرگزاری جمهوری اسلامی را در اختیار یکی از اصلی ترین حامیان سران فتنه در این استان قرار داد .

مسئول چندان تازه از راه نرسیده ایرنا سیستان و بلوچستان طی دیداری با یکی از حامیان اصلی سران فتنه در این استان عکس یادگاری گرفت و سخنان وی را نیز تیتر این خبر رپرتاژی قرار داد .

ایرنا سیستان و بلوچستان در حالی سخنان مدیر مسئول روزنامه مشارکتی زاهدان را بازتاب می دهد که وی مسئول ستاد موسوی در این استان بوده و با وجود گذشت چندین ماه از فتنه 88 و عملکرد مخرب موسوی از وی و سران فتنه نه تنها اعلام برائت نکرده بلکه در این مدت تلاش کرده است به نحوی نیز تریبون فتنه گران سبز در سیستان و بلوچستان باشد .

مصاحبه های ننگ آور تقی رخشانی مدیر مسئول مشارکتی روزنامه زاهدان با رسانه های ضد انقلاب منجمله بی بی سی فارسی طی سالهای اخیر و تلاش فراوان وی در روزنامه اش برای ایجاد فتنه سبز در سیستان و بلوچستان در سال 88 و گاه تبدیل شدن روزنامه اش به تریبون جریانات افراطی مذهبی در استان نیز طی ماه های اخیر سبب نشده است که دست اندرکاران ایرنای استان علاقه خود را به وی پنهان کنند .

ایرنای سیستان و بلوچستان که در گزارشاتش درباره مطبوعات و مسائل سیاسی بارها علاقه خود را به مصاحبه با روزنامه نگاران اصلاح طلب نشان داده و در همان حال روزنامه نگاران ارزشی در اینگونه موارد سانسور و مورد بی مهری قرار می گیرند جای تعجب ندارد که مدیر مسئول روز نامه مشارکتی زاهدان و بازوی رساته ای و سیاسی فتنه گران در استان سیستان و بلوچستان در ایرنا تیتر یک دیدار سادلوحانه شود.

آنهم دیدار با مدیر مسئولی که در در پرونده خود لکه ننگ حضور اعتراض آمیز مردم انقلابی را در 9 دی تاریخی مردم زاهدان در مقابل روزنامه فتنه گرش دارد و ارتباط وی با جریانات افراطی فتنه در استان کاملا معرض می باشد.

این در حالیست که تقی رخشانی نیز در این دیدار از فرصت استفاده کرده و به تطهیر چهره افراطی سیاسی خود پرداخته و در این خبر از وی نقل شده است : گردانندگان روزنامه زاهدان دغدغه فرهنگی دارند! و با راه اندازی موسسه فرهنگی، هنری و انتشارات، اقدام به برگزاری نمایشگاه و جشنواره برای تجلیل از شخصیت ها و بزرگان فرهنگ و هنر می کنند.

حضور خبرنگارانی که کارنامه خبریشان در زمان اصلاحات مشخص می باشد و افرادی با روحیات اصلاح طلبانه در ایرنا سیستان و بلوچستان از مواردیست که همچنان مسئول محترم خبرگزاری جمهوری اسلامی در این استان نسبت به آن بی اطلاع می باشند و یا ظاهرا مانند مدیران قبلی این خبرگزاری در سیستان و بلوچستان خود را به تغافل می زنند .

حضور نیروهای غیر بومی و دست چندم ایرنا و همچنین بیگانه با مسایل استان مهم و پیچیده ای همچون سیستان و بلوچستان طی سالهای اخیر آنهم به عنوان مسئول خبرگزاری جمهوری اسلامی در این استان مرزی سبب شده است که این خبرگزاری مهم همچنان در این استان از رسالت های واقعیش گاها بسیار دور باشد .

رئیس جدید  ایرنا سیستان و بلوچستان که به نظر می آید تحلیل درستی نیز از جریانات سیاسی استان ندارد باید نسیت به این موضوع به افکار عمومی مردم استان که بارها طی ماه های اخیر از سران فتنه ابراز برائت کرده و حتی خواستار محاکمه آنها می باشند پاسخگو باشد و ضمن عذرخواهی تلاش کند در آینده از مشاوران دلسوز در این موارد کمک بگیرد
»
 

تصاويري از قتل عام عزادارن سبز در عاشوراي ميرحسيني!

خوب حتما خبر داريد كه سال گذشته لباس شخصي ها و نيروي انتظامي جمهوري اسلامي در روز عاشورا به عزاداران ميرحسيني و عزاداران سبز حمله كردند و جمعي را به خاك و خون كشيدند.

همان طوري كه خبر داريد مردم عزادار سبز به ياد مظلوميت ميرحسين و علمدارش محسن سازگارا، مشغول عزاداري بودند و به ياد آتش سوزي خيمه‌ها در روز عاشورا، مشغول آتش زدن بانك‌ها و مغازه‌ها و معابر و ماشين‌هاي نيروي انتظامي بودند، كه ناگهان با حملات وحشيانه ماموران رژيم روبرو شدند و مظلومانه به شهادت رسيدند.

گزارش‌ها حاكيست كه ماموران رژيم به عزاداران بي‌گناهي كه دستهايشان را به علامت تسليم بالا برده بودند، حمله كردند و به آنها رحم نكردند. تصاوير زير گوشه اي از جنايات رژيم را نشان مي دهد كه توسط شبكه‌هاي مختلف حقيقت گوي خارج از كشور منعكس شده است!

ماموران نيروي انتظامي در حال ضرب و شتم عزاداران سبز!

ماموران نيروي انتظامي در حال ضرب و شتم عزاداران سبز!

ماموران نيروي انتظامي در حال ضرب و شتم عزاداران سبز!

ماموران نيروي انتظامي در حال ضرب و شتم عزاداران سبز!

آتش زدن به ياد روز عاشورا!

حمله و غارت به ياد روز عاشورا!

آلات عزاداري!

آلات عزاداري!

اين تصاوير را از وبلاگ چهارنما گرفته‌ام. براي ديدن تصاوير بيشتر به چهارنما مراجعه كنيد.

البته ديروز بعضي از ماموران رژيم، براي اينكه آبروي عزاداران سبز را ببرند، خودشان را كتك مي‌زدند و سر و صورتشان را خوني مي‌كردند. بعد چند تا خانم عزادار سبز با شالهاي سياه آمدند و متوجه اين توطئه شدند ونگذاشتند كه اين نقشه ماموران رژيم عملي شود!

دفاع عزاداران سبز از ماموران رژيم!

تصاوير زير هم گوشه‌اي از عزاداري عزاداران ميرحسيني را نشان مي‌دهد كه در حال آتش زدن ساختمان‌ها و اموال عمومي به ياد خميه‌هاي سوخته روز عاشورا هستند!

البته  بعد از اين همه جنايت، خبرنگار جرس با گوش‌هاي خودش شنيد كه ماموران نيروي انتظامي از كشتن بيشتر مردم سرپيچي كردند و تصميم گرفتند كه ديگر مردم عزادار را نكشند!

سرپيچي ماموران رژيم از كشتار مردم! خبرنگار جرس خودش شنيده!

و  بعد از اينكه ماموران رژيم وحشيانه به مردم عزادار سبز حمله كردند و جمع زيادي از عزاداران ميرحسيني را كشتند، كم‌كم بچه‌هاي سبز هم تصميم گرفتند كه در برابر ماموران رژيم بايستند و مقاومت كنند. اينجا بود كه سايت جرس بي طرفي خودش را رعايت كرد و از زخمي شدن عده‌ي زيادي از ماموران رژيم هم خبر داد!

تلفات دو طرف!

بعد از اين بود كه كم كم عزاداران سبز ميرحسيني پايتخت را از عناصر كودتا گرفتند و تهران را آزاد كردند!

كنترل تهران دست سبزها افتاد! الجزيره خبر داد!

و اين هم خوشحالي لحظه  پيروزي

بچه ها پيروز شديم، بياين بيرون جشن بگيريم!

بعدش هم رهبر ايران را با هلي كوپتر به يك پادگان نظامي منتقل كردند!

انتقال رهبر ايران به يك پايگاه نظامي!

البته در عاشوراي خونين سبز پارسال ، خوشبختانه آسيبي به علمدار لشگر ميرحسين، يعني محسن سازگارا، وارد نشد و ايشان خدا را شكر الان صحيح و سالم تشريف دارند و احتمالا مشغول توطئه، ببخشيد برنامه‌ريزي براي اربعين ميرحسيني هستند!

علمداري سازگارا در روز عاشورا!

 



 

"ریچارد ج. لوگار " (RICHARD G. LUGAR) سناتور با نفوذ آمریکایی در مقاله خود که در نشریه آمریکایی "فارین سرویس ژورنال " (Foreign Service Journal) منتشر شده به بررسی وضعیت سازمان BBG و برنامه‌های آن پرداخته و می‌نویسد: گزارش تیم من درباره‌ BBG نگرانی‌هایی زیادی را برجسته می‌سازد.

آمریکا باید برنامه‌های رسانه‌های خود در خاورمیانه را تغییر دهد

سناتور لوگار در آغاز وضعیت تلویزیون "الحریه " را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد: شبکه خبری 24 ساعته‌ الحریه پرهزینه است و در این منطقه‌ حساس در خارج از عراق بیننده کمی دارد، بودجه90 میلیون دلاری آن از مجموع هزینه‌های رادیو آسیای آزاد (37 میلیون دلار)، رادیو - تلویزیون مارتی (30 میلیون دلار)، و شبکه تلویزیونی خبری VOA فارسی (17 میلیون دلار) بیشتر است.

وی در ادامه این مقاله نوشته است: با توجه به محیط رسانه‌ای شلوغ خاورمیانه، یا باید منابع بیشتری را برای بازاریابی و ترویج اختصاص داد، یا برنامه‌ریزی را باید تغییر داد. اگر این تلاش‌ها در افزایش سطوح بینندگان ناکام بمانند، سیاست‌گذاران باید تصمیم بگیرند که آیا ادامه کار الحریه ارزش هزینه‌های آن‌را دارد یا نه.

لوگار در ادامه بدون اشاره به اینکه چرا دولت‌ها با پخش برنامه‌های ایالات متحده مخالفت ‌می‌کنند، مدعی شد: مشکل دیگر اعمال محدودیت کشورها برای خبرنگاران آمریکایی است، دولت چین از سال 2009 تاکنون تنها دو ویزای کاری برای گزارشگران صدای آمریکا مستقر در پکن صادر کرده است و بیش از یک سال است که از گشایش دفتر VOA در شانگهای ممانعت به عمل می‌آورد.

این سناتور آمریکایی در ادامه یادآور شده است:‌ از سال 2007 تاکنون، دولت آمریکا حدود 2900 ویزای مطبوعاتی برای روزنامه‌نگاران و پرسنل مطبوعاتی چینی صادر کرده است، خبرگزاری "شین‌هوا " حدود 75 گزارشگر در آمریکا دارد و تا زمان نوشته شدن این گزارش در حال آماده شدن برای گشایش یک دفتر بزرگ در میدان تایمز نیویورک بود.

دولت روسیه موفق شده صدای آمریکا را در این کشور ساکت کند

به گفته وی روزنامه‌نگاران در روسیه نیز مرتباً ربوده، شکنجه و کشته می‌شوند، بدون اینکه کسی به مجازات برسد. تعداد ایستگاه‌های روسی پخش کننده بخش روسی رادیو اروپای آزاد به شدت کم شده‌اند و از 30 ایستگاه در سال 2001 تنها به 5 ایستگاه در حال حاضر رسیده است.
این سناتور تأکید کرده است: دولت روسیه تجدید پروانه ایستگاه‌های رادیویی محلی در روسیه را به قطع پخش برنامه‌های آمریکا مشروط کرده و از این طریق موفق به ساکت کردن صدای آمریکا شده است، در نتیجه VOA که در سال 2003 از 85 ایستگاه پخش می‌شد، در سال 2009 فقط از یک ایستگاه پخش ‌شد، وزارت خارجه باید این موضوع را در بالاترین سطوح مطرح کند و باید تلاش‌های فزاینده برای مسدود کردن سایت‌های اینترنتی BBG را زیر نظر قرار دهد.

پخش برنامه‌های آمریکا موجب کاهش آزادی در کشورها شده است

لوگار پخش برنامه‌های ایالات متحده در آسیا را موجب کاهش میزان آزادی در کشورها دانسته و می‌نویسد: بنا به گزارش سازمان حقوق بشر غیردولتی "خانه آزادی " (Freedom House) ، شش کشوری که رادیو آسیای آزاد (RFA) در آن‌ها پخش می‌شود با یک کاهش تدریجی و مستمر آزادی مطبوعات مواجه هستند، و یکی از این کشورها در حال حاضر در بین 195 کشور در جایگاه 132 قرار دارد. RFA، که در سال 1994 به امید جاری شدن جو دموکراسی و آزادی پس از جنگ سرد به آسیا تاسیس شد، در ابتدا جنبه موقتی داشت.

لوگار افزوده است: اوایل امسال من به مجلس پیشنهاد کردم که با توجه به واقعیت ناخوشایند آزادی مطبوعات در آسیا، مجوز دائم به رادیو آسیای آزاد بدهد، به دنبال انتشار گزارش کنگره لایحه را تصویب کرد و اوباما آن را در ماه جولای امضا کرد و آن را از نظر قانونی در سطحی یکسان با رادیو اروپای آزاد و کوبا و خاورمیانه قرار داد. این امر به کشورهای منطقه و شنوندگان RFA نشان می‌دهد که ما اولویت زیادی برای حمایت آزادی رسانه‌ها قائل هستیم.

کاهش مخاطبان رادیو آمریکا در منطقه عرب زبان

لوگار در ادامه مقاله خود نوشته است: رادیوی عرب زبان BBG موسوم به ساوا یک قالب ساعتی مرکب از 45 دقیقه موسیقی و 15 دقیقه اخبار دارد، به رغم بدبینی آشکار خیلی‌ها در سال 2002 که این رادیو راه‌اندازی شد، ساوا در بین جمعیت زیر 30 سال این منطقه که مهم تلقی می‌شوند، به سرعت معروف شد، این در حالی‌است که هیچ یک از آن‌ها به برنامه‌های عربی صدای آمریکا گوش نمی‌دادند اما با گذشت زمان، با تقلید ایستگاه‌های محلی از قالب این رادیو، شنوندگان ساوا تا 25 درصد کاهش یافته است. در این زمینه ممکن است به یک سرمایه‌گذاری بیشتر برای بازاریابی، یا تغییر قالب نیاز داشته باشیم.

وی در ادامه می‌نویسد: با وجود اینکه هدف رادیو آسیای آزاد پوشش دادن یک جمعیت بیش از یک میلیارد نفری است، اما بودجه‌ بازاریابی سالانه آن هرگز از 7 میلیون دلار فراتر نرفته است. شرکت شبکه‌های سخن‌پراکنی خاورمیانه، که بر تلویزیون الحریه و رادیو ساوا نظارت می‌کند، شاهد یک نوسان گسترده در بودجه بازاریابی خود بوده است، که از چندهزار دلار در سال 2005 و 2006 به صد هزار دلار در سال 2007 رسید، سپس در سال 2008 مجددا به 5000 دلار کاهش و در سال 2009 به بیش از یک میلیون دلار افزایش یافت. چنین ناهماهنگی‌هایی هرگونه تلاش بلندمدت برای به‌دست آوردن سهم بازار را به شدت مختل می‌کنند و نیازمند رسیدگی هستند.

در ادامه مقاله، نویسنده با متهم ساختن جمهوری اسلامی ایران به عدم رعایت آزادی، ادعا می‌کند که حکومت ایران به تلاش خود برای پارازیت انداختن در شبکه خبری فارسی VOA (که برای جلوگیری از تعطیلی کامل از سیستم‌های ماهواره‌ای متعدد استفاده می‌کند) و رادیو فردا (بخش فارسی رادیو اروپای آزاد) ادامه می‌دهد. در ماه فوریه (بهمن) حکومت ایران هفت روزنامه‌نگار را صرفاً به خاطر انجام مصاحبه شغلی با رادیو فردا دستگیر کرد. تلاش برای مطمئن شدن از نفوذ برنامه‌های ما باید از اولویت بالایی برخوردار گردد. در این رابطه، شایان ذکر است که نرم‌افزار "iPhone " جدید PNN، که بارگذاری مستقیم ویدئوها در VOA را امکان‌پذیر می‌سازد، هزاران نفر از ایرانیان را به "ژورنالیست‌های بومی " تبدیل ساخته است.

این سناتور جمهوریخواه در ادامه افزوده است: وظیفه صدای آمریکا پخش کردن اخبار در مورد آمریکا، جهان و مناطقی است که کشورها در آن واقع شده‌اند. از سوی دیگر، وظیفه ایستگاه‌های جانشین تمرکز بر اخبار داخلی کشورهایی است که برای آن‌ها برنامه پخش می‌کنند. با ورود VOA و جانشین‌ها در حیطه‌‌های اصلی یکدیگر این مرزها شروع به کمرنگ شدن کرده‌اند.

لوگار همچنین می‌نویسد: کنگره باید در قانون Smith-Mundt، که در 1948 به تصویب رسید و بعدا مورد اصلاح قرار گرفت، بازنگری کند. این قانون حکومت آمریکا را از سخن‌پراکنی در داخل آمریکا منع می‌کند (از ترس اینکه حکومت ممکن است ناخواسته بر شهروندان خودش تاثیر بگذارد). نظر به اینکه دولت‌های روسیه و چین، و همچنین نهادها خارجی دیگر، در حال حاضر به زبان انگلیسی در داخل آمریکا برنامه پخش می‌کنند، این بازنگری کاملاً ضروری است. حتی ظاهرا القاعده نیز یک مجله آنلاین انگلیسی زبان راه‌اندازی کرده است که در داخل آمریکا قابل دسترسی خواهد بود.

وی یادآور شده است: در همین حال، عرب زبان‌هایی که به آمریکا مهاجرت می‌کنند قادر به تماشای الجزیره هستند، در حالی‌که به موجب قانون فوق‌الذکر از تماشای الحریه محروم هستند. این واقعیت‌ها، در کنار رشد اینترنت که کاربران اینترنتی داخل آمریکا را قادر به دریافت برنامه‌های صوتی و تصویری BBG و دسترسی آسان به وب‌سایت‌های BBG می‌کند، نشان می‌دهند که این قانون هم کهنه است و هم بالقوه مضر.

این سناتور آمریکایی افزوده است: BBG برای تامین بخشی از بودجه سال مالی 2011 خود، تعطیلی آخرین مرکز پخش موج کوتاه خود در داخل آمریکا، واقع در "گرینویل " (کارولینای شمالی) را پیشنهاد کرده است. کمیته با تعطیلی این مرکز 3.2 میلیون دلار پس‌انداز می‌کند، با اینکه شکی در کاهش مخاطبان موج کوتاه در برخی کشورها وجود ندارد، اما سیاست‌گذاران باید تصمیم بگیرند که آیا تعطیلی تنها مرکز باقی‌مانده در خاک آمریکا از نظر راهبردی منطقی است یا نه. از آن گذشته، در حالی‌که آمریکا با تعطیل کردن حدود 60 ایستگاه در ده سال گذشته و نگه داشتن تنها 200 ایستگاه خود را از شر مراکز پخش موج کوتاه خلاص می‌کند، چین دقیقا برعکس این کار را انجام می‌دهد و تعداد آن‌ها را در همین دوره زمانی به 284 رسانده است.

وی تأکید کرده است: این نگرانی‌ها و نگرانی‌های دیگر، همگی به نوعی از این موضوع سرچشمه می‌گیرند که سخن‌پراکنی دولتی آمریکا امروز در محیطی فعالیت می‌کند که در آن تکنولوژی به سرعت در حال تغییر است، رقابت‌ها چند برابر شده‌اند، عرصه‌ سیاسی جهان سیال است و بودجه‌ فدرال تحت فشار.

لوگار در پایان مقاله خواستار توجه بیشتر به ابزارهای سخن‌پراکنی شده و تاکید کرده است: به رغم مشکلات، درست کردن این جنبه از دیپلماسی عمومی برای اهداف سیاست خارجی ما حائز اهمیت است. موضوعاتی که آن‌ها را عنوان کردم و موضوعات دیگری که مطمئنم مطرح خواهند شد، همگی نیازمند یک BBG کاملا متعهد هستند، من اطمینان دارم که کمیته جدید با جدیت، تفکر تازه و تمرکز بر روی نتایج، به این چالش‌ها خواهد پرداخت و امیدوارم که در آینده، کنگره و قسمت‌های دیگر قوه مجریه نیز نقش خود را ایفا کنند تا شاهد باشیم که BBG اولویتی را که سزاوارش است، به‌دست ‌آورد.

 


 

شورای دولتی پخش برنامه‌های رادیو و تلویزیون آمریکا (BBG) که دیپلماسی رسانه‌ای دولت آمریکا را طراحی می‌کند، در بودجه مالی سال 2011 خود به کنگره مبلغ 768 میلیون و 778 هزار دلار درخواست کرده است.

 آنچه در پی می‌آید گزارشی مختصر از جزئیات دقیق بودجه‌های درخواستی این هیات برای سال مالی 2011 ، اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای بی‌‌بی‌جی در نقاط مختلف دنیا همراه با دستاوردها و تغییرات جدید و همچنین برآوردی از مناطق دارای فعالیت این هیات رسانه‌ای است.

در مقدمه این گزارش می‌خوانیم:

« هیأت مدیران خبررسانی (BBG) با ترویج آزادی و دموکراسی و نیز با افزایش تفاهم از طریق ارتباطات چندرسانه‌ای و نیز پخش اخبار دقیق، عینی و متوازن و دیگر برنامه‌ها در مورد آمریکا و جهان، اهداف سیاست خارجی آمریکا را به پیش می‌برد.

هیأت مدیران خبررسانی تمام سازمان‌های خبررسانی بین‌المللی آمریکا را در بر می‌گیرد که عبارتند از: صدای آمریکا (VOA)،‌ رادیو و تلویزیون مارتی، و سازمان‌های دریافت‌کننده اعتبارات مالی: رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی (RFE/RL)، ‌رادیو آسیای آزاد (RFA) و همچنین شبکه‌های‌ خبررسانی خاورمیانه(MBN). تمام خدمات خبری هیأت مدیران خبررسانی تابع استانداردها و اصول مندرج در قانون خبررسانی بین‌المللی (1994) هستند.

پخش خبر با 60 زبان در بیش از 100 کشور با 171 میلیون مخاطب به زبان بومی

برنامه‌های هیأت مدیران خبررسانی از طریق رادیو، تلویزیون، اینترنت و همچنین انواع در حال گسترش رسانه‌های جدید به 60 زبان و در بیش از 100 کشور جهان منتشر می‌‌شوند. هیأت مدیران خبرسانی از طریق شبکه پخش جهانی‌، به طور مستقیم با 171 میلیون مخاطب به زبان بومی‌ خودشان ارتباط برقرار می‌کند.

این نوع دسترسی به مخاطبین جهانی کاملاً با ارزش و منحصر بفرد است زیرا آمریکا هم می‌خواهد با مردم اقصی‌نقاط جهان ارتباط برقرار کرده و هم در جهت خلق همکاری با آنها اقدام کند. خبررسانی بین‌المللی یکی از ثمربخش‌ترین و در عین حال کم‌ هزینه‌ترین بخش‌های دیپلماسی عمومی است. بیش از 80 درصد خدمات زبان‌های خارجی ارائه شده از جانب هیأت مدیران خبررسانی هزینه‌ای کمتر از 5 میلیون دلار در سال داشته و بیش از دوسوم این خدمات نیز هزینه‌ای کمتر از 2 میلیون دلار دارند.

هیأت مدیران خبررسانی در فرایند جهانی ترویج دموکراسی، جامعه مدنی، نهادهای شفاف و همکاری‌های جهانی نقش تسریع‌گر را ایفاء می‌کند.

زمانی که رویدادی رخ می‌دهد، هیأت مدیران خبررسانی می‌تواند با افزایش موقتی خبررسانی در حوزه مربوطه به بحران‌های جهانی واکنش دهد. به عبارت ساده‌تر، سرویس‌های زبان‌های خارجی هیأت مدیران خبررسانی بر ساعات خبری افزوده و محتوایی غنی برای اطلاع‌رسانی کارآمد و دقیق به مردم تحت تأثیر بحران، خلق می‌کنند.

زمانی که بحران‌های منطقه‌ای و محلی، اغلب بدون هیچ هشداری پدیدار می‌گردند، هیأت مدیران خبررسانی باید با سرعت، قاطعیت و بر اساس منابع رسانه‌ای موجود و ماهیت موقعیت پیش‌‌آمده نسبت بدان‌ها واکنش نشان دهد.

"برنامه استراتژیک هیأت مدیران خبررسانی در سال‌های مالی 2008 الی 2013 " استراتژی‌های سازمان برای دستیابی به اهداف را با توجه به چالش‌های پیش‌ رو مشخص می‌سازد. بودجه سال مالی 2011 بر اساس این برنامه تدوین شده و تلاش برای ادغام فعالیت‌های اجرایی و بودجه هیأت مدیران خبررسانی نیز بر اساس برنامه استراتژیک مذکور ادامه می‌یابد.

دستاوردهای منطقه‌ای

هیأت مدیران خبررسانی اهداف بلندمدت اجرایی را بر اساس اولویت‌های منطقه‌ای تدوین کرده است، در ادامه گزارش حاضر هر کدام از اهداف اجرایی، دستاوردهای بزرگ اخیر و تغییرات پیشنهادی در برنامه‌ها تشریح می‌گردند.

"برقراری ارتباط با جهان عرب‌زبان "

دستاوردهای برنامه
* الیوم، برنامه سه ساعته و جدید شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه که در مارس 2009 تأسیس شد. این برنامه با آمیزه‌ خبری منحصر بفردی که در مورد مسائل جاری خاورمیانه ارائه کرده پوشش رسانه‌ای شبکه الحرة را بازتعریف کرده است، این برنامه پلت‌فرمی برای بررسی اخبار روز، بحث در مورد مسائل اجتماعی مهم، ارائه دیدگاه‌هایی منحصر بفرد از خاورمیانه و آمریکا و انتشار اخباری است که در دیگر رسانه‌های منطقه ارائه نمی‌گردند.

* در زمان مناقشات غزه در سال 2008،‌ شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه منابع خود را دوباره سازماندهی نمود تا مخاطبین را در جریان لحظه به لحظه اخبار گذارد. پوشش خبری شبکه‌های خبررسانی خاورمیانه به علت عینی، دقیق و سر وقت بودن تحسین همگان را برانگیخت.

*‌ رادیو عراق آزاد که به عنوان زیرمجموعه رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی (RFE/RL) فعالیت می‌کند اخباری عینی و متوازن در مورد اخبار روزانه عراق و گذار این کشور به سوی دموکراسی ارائه می‌کند. در برنامه‌های سال مالی 2009 بر ضرورت عهده‌دار شدن مسئولیت‌های بیشتر از جانب شهروندان عراقی در حین خروج نیروهای آمریکایی و واگذاری اختیارات محلی به عراقی‌ها تأکید شده است.

تغییرات در برنامه‌ها: هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند شبکه "الحرة اروپا " منحل گردد.

"برقراری ارتباط با مخاطبان مناطق استراتژیک مانند خاور نزدیک، جنوب آسیا،‌ آسیای مرکزی و اوراسیا "

دستاوردهای برنامه

* "رادیو دیوا " زیرمجموعه صدای آمریکا یک شبکه رادیویی است که به بیش از 40 میلیون پشتون ساکن در مرز بحران‌زده افغانستان- پاکستان اخبار منطقه، آمریکا و خبرهای بین‌المللی را پخش می‌کند. در ژوئن 2009، رادیو دیوا پخش یک برنامه سه ساعته صبحگاهی را نیز آغاز کرد.

* در ژانویه 2010، ‌سازمان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، "رادیو مشعل " را راه اندازی نمود. این شبکه رادیویی در موج کوتاه و برای پخش برنامه به زبان پشتون در مناطق مرزی افغانستان و پاکستان راه‌اندازی شده است.

* صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی اخبار فوری، گزارش‌های عمیق و تحلیل‌هایی دقیق در مورد مسائل کشور افغانستان به مردم این کشور ارائه کرده‌‌اند. پوشش خبری جامع جریان انتخابات آگوست 2009 افغانستان، شامل گزارش‌های خبری زنده از کابل و ولایت‌های اطراف، سوابق نامزدهای کلیدی، بحث در مورد مسائل پیش‌ روی دولت، و واکنش رأی‌دهندگان داخل افغانستان بود.

* در ایران علی‌رغم پارازیت‌های فزاینده، صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری ایران و همچنین اعتراضات گسترده متعاقب آن را گزارش کردند.

*‌ بخش خدمات زبان اردوی صدای آمریکا به ارائه خبررسانی تلویزیونی و همچنین گسترش برنامه‌های رادیویی در پاکستان ادامه می‌دهد.

* در 2 نوامبر 2009، رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی برنامه "پژواک قفقاز " را راه‌اندازی کرد، این برنامه به مدت یک ساعت و به زبان روسی برای مناطق اوستیای جنوبی و آبخازیا در گرجستان پخش می‌شود.

تغییرات در برنامه‌ها

- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند فرستنده‌های رادیویی موج FM در افغانستان افزایش یابند. این کار از طریق تأسیس ایستگاه‌های موج FM در مناطق مورد نظر هیأت مدیران خبررسانی انجام خواهد گرفت تا بدین وسیله برنامه‌های دری و پشتوی صدای آمریکا و رادیو آزاد افغانستان را پخش نمایند.

- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند برنامه‌ای در جهت ارضای نیازهای پرسنلی و تأسیساتی ادارات رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی تدوین و اجراء گردد.

- هیأت مدیران خبررسانی پیشنهاد می‌کند بخش سرویس زبان‌های یونانی و کروات صدای آمریکا منحل گردند، پخش رادیویی برنامه‌های شبکه خبری تلویزیون فارسی صدای آمریکا و همچنین برنامه یک‌ ساعته رادیوی فارسی صدای آمریکا متوقف گردد، و همچنین برنامه‌های سرویس روسی رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، مناصب پشتیبانی و همچنین هزینه‌های عمومی عملیاتی کاهش یابند.

"تمکرکز برنامه‌های خبررسانی بر مخاطبان دارای اولویت استراتژیک در شرق آسیا "

دستاوردهای برنامه

* صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد به خبررسانی روزانه 5 ساعت به کره شمالی ادامه می‌دهند. سرویس کره‌ای صدای آمریکا با پخش برنامه‌ای به مدت 90 دقیقه از یک فرستنده موج متوسط مستقر در کره جنوبی ارتباط خود با مخاطبینش در کره شمالی را توسعه داده است.

* پس از تظاهرات وسیع ملی در برمه علیه حاکمان نظامی کشور و سرکوب‌های متعاقب آن، صدای آمریکا و رادیو آسیای آزاد خبرر



:: بازدید از این مطلب : 486

|
امتیاز مطلب : 17
|
تعداد امتیازدهندگان : 4
|
مجموع امتیاز : 4
تاریخ انتشار : 20 آذر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: